tisdag, april 24, 2007

Fan ta ISS

Jag brukar inte vara så grov men jag skriver det en gång till innan jag ångrar mig:
Fan ta ISS.
Vi ska få minskade kvoter. Tiden dras ned. Vissa ställen har haft lite väl gott om tid och där ska det minskas. Där det till exempel förr varit 1,5 timma kan det nu bli 1,2 timma.
I en del fall är det fullt förståeligt. Vi har ju till exempel två myndigheter i stan som håller på att flytta till Borås och allså använder allt färre av sina kontor. Jag antar att de därför beställer mindre städning.
I andra fall är det lite mer svårsmält. Ställen där någon på kontoret helt enkelt kommit fram till att vi klarar oss på mindre tid (=lön). För vi har ju egentligen akordslön. Och grundregeln som jag har hört den är att tiden gäller och jobbet ska bli gjort. Om den utsatta tiden är en timma är det ens eget val om man gör det på fyrtio minuter eller en och en halv timme. Men den regeln gäller tydligen bara för en av de båda parterna.

Även vår stora sportindustri i R ska tydligen skäras ned. Där har man alltså först mätt upp 2,5 timmar som städarna svettat sig igenom vecka efter vecka. För att klara det på bästa sätt hittar de på diverse tidsbesparande knep (framförallt för effektiv arbetsdelning) och lyckas pressa ned tiden till strax över två timmar. När det är gjort märker ISS det och sänker kvoten.

På väldigt många andra jobb är man medveten om att arbetarna inte arbetar hela tiden. Det finns undersökningar om att kontorsfolk "slöar" (läser aftonbladet på nätet, skvallrar mm) bort två timmar per dag. Och de allra flesta arbetsplatser har då och då betalda pauser. Vi får inte betalt för förflyttningar i tjänsten om de är kortare än tjugo minuter.

Men visst, lön för arbetad tid. Men ska det vara så snävt passar det nog inte mig längre. Jag är ju en ganska medioker städare och ofta drar det över några minuter som man får "ta igen någon gång när man har tid" vilket aldrig kommer att inträffa. Det är de där arbetsfria stumparna som upprätthåller ilusionen om att det går ihop någorlunda. Det handlar inte om många pass i veckan men de var trevliga att ha där, som andningspauser, som personalvård, som belöning för goda initativ.
För inbilla mig inte att ISS börjar fakturera lägre belopp bara för att arbetet utförs fortare.
"Hej, vi har kommit på att vi inte behöver så mycket pengar och har därför sänkt er avgift..." Eller, som någon föreslog, att ISS har "gått back" den där halvtimmen.

Det är möjligt att det finns en vettig förklaring, men lokalansvarige misslyckades med förmedla den till mig. Så tills vidare utgår jag från att ISS är svin.

Hade jag varit något att ha hade jag sagt upp mig idag. Nu stannar jag väl i den där månaden till som jag har sagt. Men min lust att komma tillbaka i sommar har minskat med sisådär 75%. För varje företag är naturligtvis fria att skära i sina kostnader men då följer ökade svårigheter med att rekrytera.

Och jag behövde skriva det här medan tid är, för snart kommer jag att tycka att det inte är så farligt och jag kommer att tycka att "det är ju mitt eget fel om jag inte blir klar på tid" och jag kommer att vända också detta mot mig själv. Och det vill jag inte. Jag har tillräckligt med självförakt för eget bruk.

U.J