lördag, november 12, 2005

Snart fyller jag år. Det är desvärre ingenting jag kan göra någonting åt.
När man fyller år får man av tradition önska sig saker.
Här är ett försök.

Saker jag önskar mig:

Fred på jorden och till alla människor ett gott behag

1 st batteriprovare

Biblioteksförenings-t-shirts. Svart herrmodell. Storlek Medium (Sant! Storlekarna är verkligen stora). Jag är mest förtjust i "referensex" och "Nyförvärv" men den senare verkar inte finnas i rätt modell just nu. "Ej hemlån" har jag iallafall redan.

Grönsakslådor -Täta, små men rejäla trälådor för att slippa ha påsar i skafferiet som ger allt fuktskador. En låda till jordiga saker - tex potatis och en till ojordiga saker - tex sallad. Förslagsvis knappt 25x25cm stora och en höjd på ca 2 dm. Eller säg 20x20x20 för enkelthetens skull. Snickrare i publiken, se hit.

Skivor:
Emil Jensen: "Kom hem som någon annan"
Lars Winnerbäck:"Stort liv"
New Tango Orquesta: "Bestario"
Skivor med Fred Astaire
Soundtrack: "Liftarens guide till galaxen"
Soundtrack: "Cinema Paradiso"
Soundtrack: "Pirates of the Carribean"

Böcker:
Paul Auster "New York-trilogin" (utgiven i samlingspocket)

Ovidius Naso. Ovidius Metamorphoser. Förvandlingar i femton böcker av Publius Ovidius Naso i fullständig svensk tolkning av Harry Armini. Utgiven på uppdrag av Svenska Akademien under redaktion och med inledning av Tönnes Kleberg och med register av Bror Olsson. Allhem, Malmö 1969. - en raritet tillgänglig för ynka 820 pix enligt www.antikvariat.net =) Förkortade upplagor är naturligtvis inte samma sak...

puh. Det blev nog den längsta lista jag skrivit på flera år. (Jag är särskilt stolt över den sista posten. Nytt rekord i precision och kostnad tror jag - ich bin ein bibliothekar.)



Så finns det naturligtvis saker jag uppskattar att INTE få.
Skulle någon ha missat det och kommer dragande med ett biljardbord, en mobiltelefon eller något annat på listan är det ingenting att vara ledsen för men jag måste varna för att föremålet med stor sannolikhet kommer att bytas.

* Blommor, i synnerhet sådana i kruka. Fönstren är fulla och de behagar inte dö i samma takt som de föröka sig.
* Mobiltelefon ("Det är en mänsklig rättighet att inte vara kontaktbar" som en ung och oförstörd Mattias Gunnarsson skaldade)
* Pokermarker (Dels för att jag är kass på kort men främst för att jag aldrig umgås med mer än en människa åt gången numera och då är det ganska bortkastat.)
* Biljardbord (var skulle jag ha det någonstans?)
* Ett inträde till "Jul på Liseberg"
* 1 st bokhylla (som jag egentligen vill ha men jag måste reda ut vad Ikea menar med sina färger först)
* Carl B Hamiltons slips (eller jo, vänta...)
* Reproduktioner av Salvador Dali (original är ok.)
* Kafkatårta (jo, den var god men gjort är gjort.)
* Ny dammsugare (Den gamla är på renovering och håller nog utmärkt i tjugo år till)
* Björn Borgs strumpor (Usch!)
* Latte-visp.

U.J.

2 Comments:

Blogger A said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

5:57 em  
Blogger A said...

blev det någon tårta med litterär anknytning?

5:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home