onsdag, november 23, 2005

Rapport från Lilla Prag

Igår hände många saker. Jag tog –förhoppningvis – mina tionde poäng på två dagar. Sedan fick jag lite dötid och satte mig att läsa ikapp de försummade barnlitteraturstudierna. Jag satte nytt personligt studierekord. En tjugosidig litteraturvetenskaplig artikel på knappt tjugo hektiska minuter. Jag kan fortfarande när jag vill. Det är faktiskt mycket för mig, men var det någon artikel jag skulle läsa snabbt var det den här - En strukturalistisk analys av Narnia-serien. Jag är fascinerad av Propps idéer och jag kan Narnias sju böcker på mina fem fingrar. Det är alltid skönt att komma hem en stund.

Lite besvärande dock tanken på att det i själva verket är Vita häxan som ständigt återkommer som ondskans representant. Att manliga författare skriver om låter kvinnor spela den onda rollen är tydligen vanligt. Trollkarlar – äkta trollkarlar som har ett namn.- är i regel goda i Narnia. Trollkvinnor är onda. Jag hoppas någon kan rätta mig. Det är alltid obehagligt att se sina barndomshjältar med byxorna nere.

Idag har det varit en lång och stressig dag. Det ser hursomhelst ut som om BAM kan bli av på ett bra sätt. Klassen tycks leva genom att förenas i sitt hat till allt och alla just nu, även om det främst kanaliseras som kritik av kursen. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Framförallt borde jag inte låta någon mötas utan att jag är närvarande.

Det här blev långt. Men det mesta handlar ju om igår så det må vara hänt för den här gången.

U.J.