torsdag, november 24, 2005

Efter kvällens föredrag

<>”Barn har ingen fantasi, men de har en väldig potential.” Det säger Ulla Rhedin, Sveriges ledande bilderboksteoretiker som på senare tid intresserat sig mycket för hjärnforskning.
Det är verkligen ett rön att begrunda. <>

När jag var så pass ung att leksakerna fortfarande fanns ständigt närvarande i min vardag tänkte jag ibland att min fantasi var det inte mycket med. I böcker läser man om barn som hittar på allt möjligt. Jag tyckte om uppslagen som kom ur mitt huvud men de var ibland lite väl lika. Samma grund med fler effekter. Fantasi i egentlig mening var det inte. Kanske var jag normal (fast är det inte det vi alla fruktar mest?).

Tesen har åtminstone en konsekvens som är odiskutabelt positiv. Den innebär ännu ett skäl att anse att vi ingalunda är smartare eller mer begåvade än våra förfäder. Vi står bokstavligen på jättens axlar, då kan även barnet plocka körsbär från trädkronan. Tusentals år av ställföreträdande erfarenhet flyter i våra ådror.

U.J.

1 Comments:

Blogger A said...

synd att jag missade ulla, min gamla föreläsare. jag hade velat veta mer om det där med fantasin. hon ska prata på häggvallsskolan (tjörn) på måndag, men då måste jag så klart vara i borås igen. jag får trösta mig med den ganska så stora intervjun i lokaltidningen. inte så mycket nyheter i och för sig. möjligtvis att hon bor i valsäng (också tjörn).

5:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home