söndag, november 27, 2005

Första advent?

Dagens adjektiv: Socialt expansiv.

Dagens slogan från Netto: ”Dessutom är vi trevliga.”

<>Det har varit en tyst första advent. Jag har bara hört kyrkklockor på avstånd och när klockan närmar sig åtta på kvällen har vi ännu inte tänt något adventsljus.

Det är svårt att acceptera att det snart är jul. Jag tror att det är svårare i år, dels eftersom det inte ens är december ännu, dels för att hösten varit varm och eländig.

Den främsta anledningen är nog som vanligt att jag haft för mycket att göra. Det har förvisso varit tuff höst, men så har det ju egentligen alltid varit. Jag minns hur det var på högstadiet. På kiosken på väg hem från skolan satt en reklamplansch för något lotteri. Agneta Sjödin (jag har fortfarande inte förlåtit henne) stod där och såg lycklig ut i snöfallet och tänkte ”Lott till jul”. Jag minns fortfarande hur arg jag blev på henne. Kunde hon jamsa om jul redan i början av december? Hade hon inget viktigare att tänka på? Själv hade jag väskan full av skolprojekt.

Det senaste halvåret har jag börjat fantisera. Jag planerar att inte göra som vanligt nästa jul utan faktiskt börja lugna ned mig lite i slutet av november. Sedan ska jag känna julen närma sig och trivas med det. Men först ska jag ha examen och jobb.

U.J.