onsdag, november 14, 2012

Dagens prosafragment



-         Om jag vann en miljon? Att använda själv menar du?
Sara lutade huvudet framåt så att det blonda håret hade fallit fram i pannan om det inte varit så långt. Det blev tyst en stund. Konferencieren harklade sig. Just när han var på väg att låta frågan gå vidare rätade hon på huvudet och såg på honom.
-         Jag skulle investera pengarna i en solcellspark jag känner till. Det vore bra på två sätt. Dels skulle det betyda att mindre pengar rör sig på kapitalmarknaden vilket gör vår ekonomi mer hållbar, dels skulle det minska vårt beroende av fossila bränslen.  Dessutom skulle jag få tre procents ränta vilket ger 30 000 kronor om året. De pengarna skulle jag använda till att vara tjänstledig en månad om året, troligen mars, då jag skulle sitta på ett pensionat på västkusten och läsa böcker och skriva.
Det gick en susning genom publiken. Daniel och Tea gömde ansiktet i händerna. För en minut sedan hade de varit säkra på att Sara skulle bli stadens Lucia. Nu var det kört.



U.J.