onsdag, augusti 29, 2012

8 saker om jaget



Läste en utmaning hos Malin och fick ett infall. Kanske mest för att det kunde vara kul att se om jag fortfarande har något intressant att avslöja. (Det har jag inte, visar det sig. Alla uppgifter är från tiden före föräldraledigheten.)
8 fakta om jaget alltså.
  1. Jag är rolig att jobba med och tråkig att umgås med. Det insåg jag på allvar först för några år sedan. Jag tror det hade underlättat för mig om jag insett det tidigare.
  2. Jag skulle gärna vara en sådan där person som går omkring i kavaj till vardags men i praktiken blir det mycket sällan av. Antingen är det för varmt eller också känner jag mig utklädd. Estetiska kompromisser blir tyvärr ofta sanningar i längden.
  3. Jag lärde mig dricka alkohol sent och har aldrig blivit bra på det.  Jag var över tjugo första gången jag kände knäna svikta och det var av misstag – jag hade haft fullt upp med att tänka på ett framträdande och inte tänkt på att jag valt alkoholfritt på motsvarande evenemang föregående år.  Allt slutade dock lyckligt. Jag kan inte erinra mig några som helst alkoholrelaterade missöden och tycker inte att jag missat något i livet med det.
  4. Jag specialskrev en gång en diktsamling till en tjej jag var förälskad i. Det var nog inget bra drag. (Det är det enda på den här listan som är ett rent avslöjande. Detta visste bara jag, hon och möjligen hennes kompisar om tidigare.)
  5. Jag är underväldigad av de förändringar föräldraskapet fört med sig. Visst är det arbetsamt men herregud, gå upp på morgonen och ta hänsyn till sin omgivning har man väl alltid gjort.
  6. Jag har antagligen lagt mer pengar på inköp och service av skrivare än på datorer. Att skriva ut text är datorns viktigaste funktion för mig. Dessutom avskyr jag att kassera saker ifall de kan lämnas in på reparation eller service. Min första laserskrivare köpte jag när jag just fått mitt studentrum och den hängde med i över tio år. Den kasserades med sorg eftersom moderna datorer inte har den sortens skrivarportar längre.
  7. Jag älskar förvandlingar, förtrollningar och övernaturliga förmågor. Jag tycker emellanåt att den riktiga, naturlagsbundna världen är ganska tråkig.
  8. Jag älskar att läsa men läser nog mindre än de flesta (typ alla) tror. Jag läser ganska långsamt och kan vara avundsjuk på min frus skyhöga läshastighet och irriterad över att hon inte utnyttjar denna superkraft till att nå världsherravälde.
Ser man på, något blev det. Och dottern sov hela tiden. Under sker.

U.J.