söndag, juni 17, 2012

Den förädlande distansen


Det här tycker jag var intressant. När Abba hade vunnit eurovisionsschlagerfestivalen var det tydligen någon journalist som ifrågasatte det lämpliga i att skriva en trallvänlig schlager om att 40 000 människor dog. Tydligen gjorde man så på den tiden. (Om journalister hade dödssiffrorna på berömda fältslag i huvudet eller om frågan var förberedd låter jag vara osagt.)
De flesta som läser om det idag upplever antagligen frågan som lite otrevlig. Störande. Nu har vi ju vunnit. Kom inte här och krångla till det.
Jag tycker att reportern hade en klar poäng.
För inte så länge sedan var det nypremiär av Camerons film om Titanic. (En av många filmer om Titanic f ö.) Hade vi kunnat tänka oss en liknande film som utspelades på Estonia? (En man och en kvinna som bor på var sin sida av Östersjön finner varandra på mellandäck. De lever i olyckliga relationer men det finns ett litet hopp om att de ska kunna göra varandra fria. Sedan kommer stormen och förändrar allt.) Jag tror att om man lanserade den filmen skulle man möta vissa protester.
Eller för att återgå till schlagern: Det har ju inte bildats så många nya historiska metaforer på senare år. En av de starkaste kandidaterna måste ju vara flodvågskatastrofen annandag jul 2004.  Tänk er en schlager om det. Låt den handla om två människor som förlorade allt och hittade varandra i spillrorna (sådant hände, skulle jag tro) och låt den innehålla rader som ”sedan jag mötte dig är allt gammalt som bortsvept” och refrängen vara något trallvänligt i stil med ”en tsunami av känslor när vi mötte varann”.
Den låten skulle nog inte kvala in i Melodifestivalen hur genialt skriven den än var. De flesta friska människor skulle nog tycka att det vore lite osmakligt. (Den som tror att det här har med att det dog fler människor tsunamin 2004 än vid Waterloo kan ju prova att skriva en låt om diskoteksbranden i Göteborg 1998.)

Det verkar helt enkelt om det krävs ett visst avstånd för att händelser ska vara kulturellt användbara. Alla som var med måste vara döda eller åtminstone mycket gamla. Det får inte finnas några offer kvar som kan påpeka att de blir utnyttjade. Därefter är det väl bara att köra, antar jag.

U.J.