Måste idyllen vara död?
Den senaste tiden har jag på något sätt funnit en stund här
och där i flyttröran för att läsa ”Boken om Pip-Larssons” som jag fick fram ur
arkivet på mitt lokala bibliotek. Bakgrunden är ett blogginlägg av Kalle Lind om Edith Unnerstads bortglömdhet.
Det var magnetisk läsning. Det är väldigt sällan jag vill
att en bok inte ska ta slut men den här gången var det så. I synnerhet de
första femtio sidorna i ”Kastrullresan” (som jag kunde sträckläsa på ett fik
eftersom dottern hade somnat på väg hem och vi inte har hiss numera vilket gör
att man får välja mellan att komma hem och att låta henne sova) var makalöst
roliga och svängiga. Hur mycket som är min egen igenkänning är inte lätt att
veta. Jag inser samtidigt att det moderna barn som uppskattar boken nog är rätt
lillgammalt, åtminstone för tyst egen läsning. Om man har en etablerad
högläsningsrelation går det möjligen bättre – så är också det enda av Edith
Unnerstad som verkar stå i öppen hylla här numera en ljudbok.
När jag befann mig i gapet mellan blogposten och boken läste
jag på lite på nätet om de olika filmatiseringarna och förstod ett av skälen
till att jag inte riktigt tyckte om tv-serien som gjordes 1998. Man hade med
wikipedias ord: ” med flit gjort tonen familjemedlemmarna emellan ’mindre
idyllisk’.”
Och jag insåg att det är väl så det ska vara nu. Nu ska det
göras mörkare, man ska hitta konflikterna under ytan och kanske komma till
någon sorts försoning efter en dramatisk upplösning men bara för att överbrygga
de värsta konflikterna man byggt upp.
Och det gör mig rätt trött för både ”Kastrullresan” och ”Nu
seglar Pip-Larssons” är raka, friska och charmiga äventyrsberättelser med rätt
god och konsekvent personteckning. Är det fel att personerna kommer någorlunda
överens? Skulle man kunna skriva något åt det hållet och bli tagen på allvar
idag?
(Det här har bara delvis med Ediths bortglömdhet att göra –
Astrid Lindgren var också i idyllgenren med Bullerbyn och Saltkråkan som
främsta exempel. Astrid Lindgren var väl medveten om idyllgenren och skulle
kanske inte släppt igenom den avslutande minideckaren i ”Kastrullresan” – men så
kom de två inte så bra överens heller.
Men ”Kastrullresan” är ett bättre exempel än Lindgrens verk
eftersom det inte är (helt) episodiskt utan en äventyrsroman, må vara bara om
vägen mellan Stockholm och Norrköping.)
U.J.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home