söndag, juli 21, 2013

Mognad



Jag har alltid varit dålig på att byta kläder på stranden. Det där hoppandet på ett ben med en handduk runt magen ni vet. Fast jag är över trettio och har egna barn att byta kläder på är det ett himla meckande och vinglande när jag ska ta på badbyxorna.

Men på ett sätt har jag utvecklats. Om man skulle intervjuat mig om detta nödtorftiga skylande för 10-15-20 år sedan tror jag att jag någonstans uppfattade det som att jag försökte undanhålla andra något. Som att folk faktiskt kunde vara roade eller intresserade av att se något och att jag av hänsyn till mitt privatliv skulle försöka hålla handduken uppe.
Idag handlar det helt och hållet om att jag inte vill att någon ska bli ofredad.

Tilläggas kan att kroppen inte förändrats i motsvarande takt. Visst, jag är medelålders och i rätt sorgligt skick men särskilt välvårdad har jag aldrig varit. Det är min själ som blivit äldre och en aning visare.


U.J.