torsdag, maj 10, 2007

Anpassa språket?

Åsså har jag fått mitt korrektur på artikeln om Ester Ringnér-Lundgren och skrivandet.
Det är inte någon rolig läsning.
Dels är artikeln inget vidare. Det är mest en massa hoppande hit och dit. Kanske som en motreaktion på att det är så lätt att gräva ned sig i enskilda gulliga detaljer när man skriver i den här genren.
Och när den nu är layoutad efter sitt kommande format (som verkar ligga närmare a5 än a4) och jag ser de smala spalterna gillar jag inte tempot längre. Utvikningar som är värda några rader breder nu ut sig över halva sidor. Det tar tid att komma någonstans.

Jag undrar om jag inte har kalibrerat mig efter A4-formatet. Jag borde verkligen göra något åt det. Hur ofta trycks någonting i A4-format egentligen? Poängerna behöver komma tätare.
Hur kalibrerar man om? Skriver med dubbel teckenstorlek?
Det låter nog som ett osannolikt problem men eftersom allt jag skriver är en sorts fuskande, eller parafraserande för att uttrycka sig fint, verkar det faktiskt som om A4:ans format sitter i huvudet., När jag fick order om att flytta lite bilder i uppsatsen visade det sig tydligt. Manuset var skrivna i jämna fina sidor och när en halv sida försköts kom allt i otakt vilket gav visuella problem.

Tips för omprogrammering mottages varmt.

U.J.