tisdag, maj 01, 2007

tjänstemannadag modell sämre

Idag är det vår. Igår var det valborg och bussen hem var full av vältvättade och friserade fjortisar, framförallt av honkön, i vita och ljusgula kläder. Och så jag. Jobbade lite för länge och för mycket för att det skulle kännas lönt att gå någonstans. Orken räckte inte. Jag nöjde mig med att skriva ut lite Ola Hansson så att jag kan rikta ett utfall mot fejklistan på vägen till Grönland.
(Det är förresten oerhört knepigt och tidskrävande att skriva ut Akademiens pdf-er på något papperseffektivt sätt. Så Hans Alienus och den där skälmromanen får kanske vänta tills Mallorca.)

Idag är jag inte ute och demonstrerar, så arbetare jag är. Jag jobbar inte ens med något vettigt utan vänder och sorterar ut en massa papper som jag inte har tid med. Fast jag har egentligen inte ork till det äldre.

Jag ska kasta ut en gammal BT som blivit liggande där den största rubriken lyder: "Djursex kan förbjudas". (Tidningen är sedan januari. Jag vet inte om något mer hänt i frågan.) Det förbryllar mig kollosalt eftersom jag inte hade en aning om att djursex var tillåtet. Tidelag var ju ett av de grövsta brotten man kunde göra sig skyldig till förr i tiden och sägs i vissa kretsar och kulturer bestraffats med tredubbelt dödsstraff. (Låter som ett skämt men de fick tydligen ihop det på något verkningsfullt sätt.) Den lagen har rimligtvis ändrats men har det helt försvunnit? Finns det en "liberation day of animal love" i svensk rättshistoria som man borde känna till?

U.J.