söndag, april 15, 2007

Dricka Hemingway?

Jag är kollosalt dålig på att dricka alkohol. Jag är faktiskt väldigt mycket bättre på att köpa den än att dricka den. Men igår gjorde jag ett försök.
Bakgrunden är en längre tids torka och läsningen av Och solen har sin gång. Jag fick på något sätt för mig det skulle vara trevligt att sitta och läsa denna alkisroman smuttande på en drink. En "Hemingway" naturligtvis. För sådana tycker jag om att beställa när jag någon gång står i en bar.

Och vi skulle ändå handla citron så det var lätt att lägga till lite pressad lime på inköpslistan. Och en liten flaska vodka på systemet. (Och en liten flaska bärvodka också ifall jag någongång skulle vilja blanda "Norrlänning" och för att det är roligt att handla flaskor.)

Och sent igår kväll tog jag fram fyracentilitersmåttet från drinkshakern och två cocktailglas (ja, det är nog inte riktigt rätt men det kändes bra) och duttade i vodka och lime.
Och fick plötsligt en antydan om att namnet "Hemingway" kanske inte var benämningen på just den här drinken, men att det kanske fanns någon, dunkel koppling.
Och jag blev naturligtvis bestört. Och när hälften var urdrucken satte jag mig att googla drinkar - drinkar är ett pseudoämne och därmed finns det mycket om det på webben- och slå i Sofias drinkböcker. Och kom fram till att en Hemingway består av Pernod och Champagne. Och det jag blandar är en Gimlet, eller egentligen en Vodka Gimlet. Hemingway sägs visserligen ha gillat Gimlet (men fanns det någon drink som han inte gillade?) men jag känner mig ändå sådär grundligt lurad på flera år av mitt liv.

Jag har beställt "Hemingway" och fått förklara det för bartendrars ett par gånger. (Nu förstår jag definitivt varför: det är nog inte många studentkrogar som har Pernod och Champagne att blanda drinkar på.) Jag har introducerat namnet och blandningen till en viss ung, lovande konstnär. Och nu visar det sig att jag har ljugit.

En bagatell men för mig är sådant viktigt. Snälla ni, ha koll på vad ni säger till mig för ni ska veta att jag samlar på alla fakta jag får tag i.

(Förresten läste jag inte Och solen har sin gång sedan utan läste ut en Lotta-bok istället. Så kan det gå.)

U.J.