fredag, april 06, 2007

Vad jag vill ha

Eftersom jag inte lever som jag vill leva tänker jag ibland på vad jag vill. Två uppslag jag fått under den gågna veckan.

* När jag städade på TP-huset i Ulricehamn i tisdags såg jag en liten skylt om ett ledigt kontor i övervåningen. 17 kvadratmeter uthyres. Del i kök, toaletter, basty och gym ingår. Det skulle jag vilja ha. Jag vill ha 17 kvadrat med ett stort mörkbrunt skrivbord med en modern dator på och bokhyllor med pärmar och referenslitteratur. Jag ska gå dit på mornarna, äta lunch i matsalen med postpersonalen och arkitekterna, träna i gymmet på eftermiddagarna och gå hem därifrån. Jag saknar bara två saker: 1) Uppgifter om hur mycket det skulle kosta att hyra kontoret och 2) Någonting bra att göra medan jag är där, för jag antar att det måste bära sig på något sätt.

* Igår var jag på Laleh. Det var en bra konsert, om än med lite trög publik. Flippat och ösigt och härligt dock. I foajén hade Laleh ställt ut teckningar och texter och det visade sig att de kom från en bok med hennes sångtexter som hon gjort själv och tryckt själv och sprider själv i anslutning till sina konserter. Jag stod i kö en stund efteråt med en massa pop-offer som ville fram och prata och handla och få signeringar och bli fotograferade med Laleh. Och Laleh pratade med alla och skrattade och kramade alla (ja, inte mig förstås, någon gräns fick det väl finnas, även för henne) och var allmänt charmig. Kön rörde sig oerhört långsamt men alla var liksom nöjda ändå för konsertmagin dröjde sig kvar och alla accepterade att det fick ta tid. Och då tänkte jag att sådär vill jag också leva, jag vill dra runt med låda böcker som jag tillverkat helt själv och mötas av en legion av fjortisar och få höra att jag är underbar och sprida ut en massa böcker och få en massa kramar.
Jag är starkt kritiskt till de som tror att print- on-demand är framtiden. Vad som än händer med det tryckta ordet är jag övertygad om att vi kommer att behöva förlagen eller liknande institutioner för att hjälpa oss att skilja agnarna från vetet. Men den här scenen bar på en väldig, varm skönhet. Närmast något i stil med "Gardellsk".

U.J.