torsdag, mars 08, 2007

Imaginärt inlägg I

Eftersom jag inte har tid att skriva alla de inlägg jag vill skriva startar vi en ny serie här: Imaginära inlägg. Jag skriver helt enkelt vilket inlägg jag skulle vilja skriva och sedan låtsas vi att jag har gjort det. Okej, här är del 1:

[En poetisk och effektfull reflektion kring Lena Ackebos seriealbum "Brynebrinks" där jag i synnerhet tar upp bakgrunderna och i allra största synnerhet - och här kommer poesin in - resonerar kring kavelduns-symboliken*. ]


*Kaveldunet är ett återkommande bildtema i albumet, då det hänger en tavla föreställande Kaveldun i solnedgång/soluppgång på väggen i ett av rummen. (Eventuellt är det hötorgskonst eller en affisch för en mycket lik tavla hänger även hos en granne.) Samma bild återkommer dock i mammans drömmar och i slutet när familjen slutligen börjar bryta med sin livsföring illustreras slutreplikerna av Kaveldun i en högst äkta solnedgång.

U.J.