fredag, april 27, 2007

Min arbetsgivare och brevvän

Jag har en dansk/grönlänning (såvitt jag förstått är han utvandrad) som skriver till mig då och då.
Det är rasande trevligt och hans klingende dansk ger det extra märg. En del av mig vill citera hela mitt kontrakt men det får vara åtminstone för ögonblicket.

Angående sommareens boendestandard:
Ude på arbejdspladsen er der en hytte hvor der er WC, gang, stue og to soveværelser, vi har ikke rendende vand, men der er en mindre elv og søer.
Och som svar på en fråga om något vitt jag sett i mitten av en fjärd på en bild han skickat:
Det er små isbjerge der er på billedet og de kan også bruges til drikkevand, det er godt nok noget gammelt vand ca. 10.000 år gammelt, men det er rent.

Jag ska bo i en hytte utan rinnande vand, det kommer enligt mina beräkningar vara midnattsol hela tiden och jag ska hacka loss mitt dricksvatten från isberg! Kan man bli annat än förälskad i en arbetsplats när man får den beskriven på det viset? (Och man börjar snart fråga sig om någonting kan leva upp till de här förväntningnarna.)

Fast jag kommer att få ta mig samman och tvätta mig åtminstone en gång de där fem veckorna. Och det kommer att kännas.

U.J.

1 Comments:

Blogger Tant röd said...

Vilket äventyr! Det är bara att gratulera.

11:08 fm  

Skicka en kommentar

<< Home