lördag, april 28, 2007

E-böcker och det papperslösa samhället

Ett av de mest fantastiska självbedrägerier man lär sig när man skriver uppsats lyder:
Att kopiera papper är nästan att jobba.

Jag skall alltså åka till Grönland, ha ohyggligt mycket packning med mig och är väldigt oklar över hur vardagen kommer att gestalta sig. Fullt klart är att det kommer att innebära mycket res- och väntetid och att jag därför bör ha med mig ganska många böcker.
Dessa bör därför väga så lite som möjligt och inte ha någon känslomässig koppling till mig "som ting" så att jag utan att tveka kan sitta på dem, torka fiskblod med dem eller tända eld med dem.
Dessutom har jag ju en resa till Mallorca i höst då jag har ungefär samma behov.

Lösningen är att skriva ut e-böcker från nätet. Jag påbörjade projektet i morses och har hittills hunnit med fyra böcker: Peter Englunds Spegelscener, ERL:s första bok om Trulsa och två opublicerade böcker av Hans-Eric Hellberg.

Hittills är det alltså ganska tunna och (i tre av fyra fall) lätta saker det handlar om men det ska nog snart balanseras. Det stora flertalet av de övriga kommer väl att komma från project Runeberg, och kanske svenska akademiens klassiker om de går att skriva ut.

Metoden har två problem, som dels följer av grundkonceptet, dels är en följd av svårigheten med att browsa i katalogerna:
För det första begränsar det mig lite gällande språk. Jag kan bara läsa böcker på svenska, i viss mån engelska och i någon mån tyska. Och kanske danska, eftersom jag ju ska till danskt territorium. Och det är meningslöst att läsa en fransk eller spansk författare i engelsk översättning. Och de svenska resurserna ger främst ut svenska verk.
För det andra begränsar det mig i tiden. Det blir verkligen inte tal om att följa med den unga litteraturen. Det finns mycket Hjalmar Bergman på Runeberg och mycket Hjalmar Bergman lär det bli.

Så:
Om någon har tips på bra böcker som bör läsas och är någorlunda lättlästa på engelska, tyska, danska eller norska får ni gärna tipsa. (Det är bra om de finns som e-böcker på tex www.archive.org men det letandet kan jag sköta.) Jag tänker mig någon med enkelt språk men inte låter det gå ut över innehållet. Typ Camus: Idag dog mamma, och allt det där.
Och om några unga, lovande svenska författare läser detta och råkar ha sin senaste roman (diktsamlingar tas emot efter överenskommelse) liggande i word- eller pdf-format och vill förgylla min hårda tid under midnattssolen får de gärna skicka den till mig.

U.J.