måndag, maj 07, 2007

Så många böcker, så lite tid

Det skrivs inte mycket om Grönland. Det ges inte ut mycket grönländsk litteratur i Sverige. Men det som finns ges ut av Föreningen Norden och finns på bibliotek. Tillsammans blir det en handfull titlar. Och jag har bara två veckor kvar.
Vore det tentaläsning skulle det kanske gå men nu jobbar jag ju samtidigt och har en del annat att stå i. Jag antar att jag får göra så mycket jag hinner och sedan släppa resten rakt ned. Jag är ju borta sex veckor med mycket oklara hygienska förhållanden så det är nog inte läge att släpa med sig några låneböcker.
(Förresten artar sig detta till att bli en riktig bildningsresa. Skriver man ut fria e-böcker blir det minsann till att hålla till godo med Strindberg, Boye, Hansson mfl. Jag kommer att täppa till några bildningsluckor.)
Jag inbillar mig - på samma sätt som när jag reser och inte hinner med alla utflykter jag vill- att jag kommer att komma tillbaka till böckerna sedan. Jag tycker om dem och på något sätt vill jag förstå den där stora vit-gröna ön. Men det finns väl skäl att tvivla....

U.J.