onsdag, maj 02, 2007

Åldersstegen

Åsså har jag konsumerat lite slaskmedia om något som tydligen hette Sunblock och gick ut på att diverse lättklädda tjejer dansade och mimade. I sig inte värt att blogga om men jag upptäckte en grej.
De där modellerna var inte vidare gamla. Tror de var 19 respektive 21 år eller något sådant. Och jag kommer på mig själv med att ropa (tyst för mig själv):
- De där? De där ynglen?
När man hela sitt liv indoktrinerats med uppfattningen att man är ung är det en lång process att lära om. Det sker stegvis, i små doser.

Först blir man äldre än idrottsstjärnorna. Det är inte så konstigt och jag har ganska lätt att leva med det.

Sedan blir man äldre än de grova våldsbrottslingarna. (Ni vet det där: "19-åring misshandlade pensionärer med brännbollsrack.") Det är också ganska lätt att leva med. Det är nästan skönt. "Jag klarade mig. Inte för att jag trodde att jag låg i riskgruppen men ändå."

Sedan blir man äldre än författarna, konstnärerna, artisterna och de akademiska begåvningarna. Det känns.

Och någonstans i mitten av den här härvan blir man tydligen äldre än utvikningsmodellerna också. Det är nästan så lätt att leva med att det gör det lättare att vara äldre än författarna.
(Ordningen är givetvis något generaliserad och har vissa individuella avvikelser.)

U.J.