fredag, juli 20, 2007

PS om lyckliga slut

I dagens DN uttalar sig barnbokskännaren Maria Nikolajeva om den kommande Potter-boken och dess författare:
"Det finns en väldigt stor press på henne, alla vill att det ska vara ett lyckligt slut - men de lyckliga slutens tid är förbi."

Det framgår tyvärr inte riktigt ifall hon syftar på om de lyckliga sluten är förbi i Potterserien eller om det är något som handlar om vår tid. Fast visst vore det spännande om det vore slut på de slentrianmässiga lyckliga sluten nu? (Men det vore kanske tungt för vissa, kanske för alla. En av litteraturens uppgifter är ju att ljuga oss fulla med drömmar om att saker kan hända och att saker kan ordna sig.)

Appropå Potter skriver Lotta Olsson idag att moster Dursley verkar veta mer än hon låtsas om. Det hoppas jag verkligen. En av mina stora invändningar mot den Potterbok jag läst handlade om de ond-onda Dursleys. Jag ville se något raffinerat och hoppades att det längre fram i serien skulle visa sig att de levde i intensiv rädsla och förnekelse för trollkarlsvärlden och att det var därför de gjorde som de gjorde, men jag fick en känsla av att det inte skulle bli så.

U.J.