torsdag, januari 22, 2009

Arbetslös - it's a dirty job but someone has to be it.

Jag hade besök av Mia för ett par dagar sedan. Hon har någon gång varit på söka-jobb-kurs och då sade de att man kan räkna med att komma till intervju på var tionde ansökan och få arbete på var tionde intervju.
Det löjligaste är nog att jag tror att de menade det som uppmuntran. När man sitter och påtar ska man alltså hålla i minnet att det är 99% chans att det bara är bortkastad tid.
Och biblioteks- och informationssvängen är nog annorlunda än de vanliga jobben på AMS. (AMS är inte kända för att begripa sig på akademiker.) Jag har säkert sökt ett hundratal jobb nu - åtminstone känns det så, jag vill verkligen inte räkna - och jag har kommit på en intervju. På andraintag dessutom.

Fast jag stretar på. De senaste månaderna har det funnits ovanligt många intressanta jobb ute och det är alltid roligt att fantisera så det är synd att klaga.

Däremot blir jag mer och mer övertygad om att det faktiskt är skadligt att söka jobb.
Det kan inte vara sunt att, medan vintersolen går ned, sitta i sin fåtölj lyssnandes på klassisk musik och klottra på ett papper ägnande timme efter timme åt att återuppliva och förstora sina (rätt begränsade) framgångar, maniskt upprepa sina goda egenskaper och för sin inre syn frammana orimliga scenarier som inte tål dagsljus.
En sådan skamlig hantering är inte sund. Den moderna läkarvetenskapen kommer att visa att slikt överanstränger fantasin på det att svagsinne och håglöshet breder ut sig. Hjärnan smälter och ryggraden försvagas. Flitigt jobbsökande lär även kunna leda till hår i handflatorna. Gör något medicinalvårdsstyrelsen!

U.J.