måndag, september 29, 2008

Dumt

Ser i någon isländsk blaska en annons om att det gjorts en ny filmatisering av "Till jordens medelpunkt" med Brendan Fraser.
Jag tänker att det är omöjligt och rätt korkat men tänker att det kanske kan bli en hyfsat semi-historisk äventyrsfilm, som den första återinspelningen av Mumien ungefär.
Filmen har hursomhelst viss islandskoppling eftersom nedgången till världens mitt ligger där, enligt Jules Verne.
Sedan läser jag det här på islandsbloggen.
Och särskilt det där med att minst en av personerna har en 66°North-jacka (Isländska fjällräven typ) och då blir jag plötsligt nyfiken. Är alltså den modern? Har de tagit intryck från dagens Island? Och så tränger det sig på: hur i helsefyr ska de få ihop det här? Hur ska vi 2008 fås att tro -om än bara i en och en halv timme- att det bor dinosaurier under jordytan?
Plötsligt känner jag att jag måste se filmen.
Det är nog den löjligaste krok jag har torskat på hittills.
Dumhet dras till dumhet, så är det bara.

U.J.