torsdag, maj 08, 2008

Stängt på grund av Tungur knifur

Jag kommer att tillbringa en del tid på Island framöver. Jag åker dessutom rätt snart. Jag hinner inte ens se invigningen av Pinochio, eller Walking to Borås som han egentligen heter.
gå och gå
det är nog bra att jag inte kan gå på invigningen. Det finns en sorts kommunal självgodhet i det som jag har svårt för (och det har inte med Jante att göra).
Jim Dine tänker sig nämligen att Pinochio är på väg till Systembolaget för att supa sig full.
Den associationen gillar inte kommunen och den officiella versionen är nu att Pinochio är på väg till Högskolan (längre ned på gatan) för att studera. Så blir Borås människoblivandet stad och här finns minsann (nästan) ett professionsuniversitet!
Vi har fått ut ett program över den kommande kulturveckan där intervjuaren lägger det här i Dines mun i en dialog som går ungefär som följande:
Dine: Jag tänker mig att han går med bestämda steg utmed Allégatan.
Intervjuaren: Där högskolan ligger?
Dine: ...Ja.

Och de som var för Pinochio och tyckte att man skulle sätta upp ett riktigt konstverk istället för att slänga upp en femton meter hög ullsax eller knalle har mitt fulla stöd.
men är inte det här ungefär samma sak?

U.J.

3 Comments:

Blogger Mård said...

hejje urban, jag har låst min blogg due to för många morons på för kort tid men om du vill fortsätta läsa så maila mig på maardas snabelaur hotmail punktur com.

10:00 em  
Anonymous Anonym said...

Pinocchio vandrar helt säkert till "Den sovande studenten" - som förövrigt har pinsamt brittiska anletsdrag.
Alldeles förtjusande. Nu har Borås en florentinsk (och disneyfierad) flera meter hög sagofigur vid en rondell, ett knallgult konstverk vagt föreställande en gigantisk snäcka på den nybyggda pizzan med "kontinental touch", en brittisk sovande student utanför högskolan, samt den bedårande Bodhi vars gröna huvud skjuter upp ur Viskan men vilkens avbild inte har det minsta att göra med varken ån eller staden.
Som konstverk har jag förvisso inget emot det sistnämnda, men just nu väntar jag ivrigt på statyer föreställande Gandhi, valfri arabisk vetenskapsman, Chiang Kai-sheks hustru, Andy Warhol samt Ronald Reagan. Så att boråsarna verkligen tror att deras stad spelade och spelar en viss roll i världskeendet. Borås has been globalized! Yes.

8:28 em  
Anonymous Anonym said...

meh! Nu vill vi se nya inlägg!

11:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home