lördag, november 29, 2008

Jag -en bästsäljare

Jag har sålt ut min första upplaga! Igår kom ett litet brevkort med posten som tackade mig för min medverkan i antologin ”En läsarnas författare – Ester Ringnér-Lundgren och hennes författarskap”. Sällskapet meddelar att de behållit några exemplar till referensbiblioteket men att upplagan i övrigt är slutsåld.

Nu är jag inte den som låter det gå mig över huvudet – om jag minns rätt var den ursprungliga upplagan omkring 100 exemplar och enligt senaste uppgift har sällskapet ca 170 medlemmar. Därtill kommer att ett tiotal medverkande författare fått tre fri-ex var…
Det är förstås möjligt att det trycktes några extra.
Det var hursomhelst trevligt av dem att skicka brev.

Nu väntar jag med spänning på årets medlemsskrift för att se om de gjort något av min text där jag å ena sidan (den betonade sidan) berömmer Ringnér-Lundgren för att hon har ett befriande fördomsfritt förhållande till småbarn men å andra sidan påpekar att Trollskeppet (1957) är en omedveten parodi på gamla könsroller och att jag inte håller för otroligt att Paul (Lottas Prince Charming) var otrogen när han läste på Teknis. Åtminstone var det jag menade. Jag minns inte hur mycket av det som kom med.

Något säger mig att den texten inte kommer att tryckas, trots att det tydligen varit brist på material.

U.J.