onsdag, september 27, 2006

en visa

Under bokmässehelgen gjorde vi naturligtvis lite annat än att spana på författare. Bland annat såg vi en Tjechovpjäs som var ganska bra(!).
Vi konstaterade också att följande visa eller en variant på den snarast bör införas i SeKeLs sittningshäften och jag kommer att använda allt mitt inflytande som medlem för att genomdriva det. Vilket påminner mig om att jag inte förnyat mitt medlemsskap.

Visan går hursomhelst på melodin "O Tannenbaum" men förlagan är naturligtvis "Björn Valdegård" som Lars Vegas Trio lärde oss den. Sjunges långsamt, melodiskt och vördnadsfullt.

Björn Ranelid, Björn Ranelid
Du har så fina kläder.
Björn Ranelid, Björn Ranelid
du har så fina kläder.
Från stranden Jag till stranden Du
i havet Vi, du simmar nu
Björn Ranelid, Björn Ranelid * (fermat)
Din badbyxa är stilig.

Simpartiet är troligen obegripligt för den som icke hört karln tala men det ser jag inte som något större hinder. Skulle det vara det är det enkelt att konstruera fler verser och ytterligare en ska jag förhoppningsvis göra innan jag inleder min stora offensiv mot sånghäftesansvarige vid julsittningen.
(Jag har ju trots allt genomdrivet ett och annat gyckel så jag måste ju rimligtvis kunna något knep.)

U.J.