lördag, oktober 13, 2007

Ett apokalyptiskt tecken!

Jag borde göra annat men irrar runt, surfar vilt, skriver ut artiklar och häftar ihop dem i högar.
Jag skakar lätt.
Och jag känner ett växande begär att skriva uppsats...

Det är nog banne mig det absurdaste som drabbat mig, inklusive Wormells seminarier och uppsatsen om Boxholms bruk. Det är en sådan sak som per definition inte ska kunna hända.

Saken är den att jag nämligen återgått till Törnrosa-sagan. Jag har fascinerats av dess olika versioner sedan Sofia tvingade med mig på Balett för en massa år sedan och ett par år senare hade jag skrapat ihop så att det räckte till en förhållandevis ambitiös artikel i Kult.
Och nu har jag tänkt följa upp min Ester-artikel med en liten Essä om folksagan som alla tror att de kan allt om men som i själva verket inte ens är en folksaga. (För er som tror att jag fastnat i barnlitteraturfacket - håll ut, snart blir det Atterbom.)

När jag skrev den första artikeln använde jag mig av några kapitel ur två böcker, Bra böckers Hexikon och mina erfarenheter från film och balett. Nu tänkte jag gå lite längre. Det slog mig att det borde ju forskats en del i ämnet.
Så jag kopplade in google schoolar och ELSA och följde spåren som dök upp.
Och det var inte så få. Jag har skrivit ut minst ett tiotal intressanta artiklar om Bettelheims "abuse of Scholarship", Simone de Beauvoirs sagokritik, engelska Perraut-kopior, illustrationshistoria och en del annat trevligt.
Jag har blivit bekant med genomtrevliga (tycks de) tidskrifter som "Journal of American Folklore" och "Mavel & Tales".
Och jag skulle nog kunna vaska ur minst lika mycket till utan att på något sätt tränga ned under isbergets topp.
Och det är ekonomiskt oförsvarbart att läsa allt detta til artikeln. Men samtidigt tror jag att det blir väldigt roligt.

Nu vet jag vad jag skulle skriva min b-uppsats i barnlitteratur om. Synd att jag inte går kursen.

U.J.