söndag, augusti 26, 2007

Alla talar svenska

Sedan igar befinner jag mig i tropikerna. Jag har tidigare inte riktigt begripit vitsen med att ta reda pa var man finner svenska tidningar, svensk mat etc men har ar det annorlunda.
Mera kommer jag aldrig att kanna mig som en kolonialherre med lagen pa min sida.
De flesta pa hotellet -oavsett nationalitet - verkar tala svenska. Nar man kommer for att ata frukost blir man halsad:
- Ola, goddag goddag.
Menyerna finns pa svenska pa de restauranger vi besokt hittills.
Samtidigt ar det ett underligt land, med saregna vanor. Idag fick vi till exempel sitta och dricka sangria medan vi lyssnade pa information om mojliga utflykter.
Och overallt ser man halvnakna soldyrkare som utfor ritualer som - jag vet att ordet blivit politiskt inkorrekt men finner just nu inget battre - for en vit man forefaller nagot primitiva.
Det ar forunderligt och frammande och olikt Europa.

U.J.

1 Comments:

Blogger Andreas Hedberg said...

Kanske bör jag känna mig medskyldig till detta inläggs sista mening.

11:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home