tisdag, augusti 14, 2007

Humor omkring oss

När jag satt och knåpade på Ars och skickade ut den till en massa människor stup i kvarten blev jag hela tiden anklagad för att vara rolig eller för att försöka vara rolig. Det gjorde mig mycket besvärad för det tyder väl på att man skriver äkta pekoral. Det ledde till en del nyttiga reflektioner om den slängiga studentkultur som jag levt i så länge och älskat så mycket och även om jag nog har mycket kvar att göra så är jag nog lite mer försiktig nu.

Men grejen är att världen omkring oss är väldigt rolig. Hela tiden. Oftast är det svart och ofrivillig humor.
Medan jag var på Grönland kom det ett brev från mitt försäkringsbolag som tycker att jag ska låta dem se över min pension. För att de skulle kunna göra det skulle man fylla i ett formulär. Stycket avslutades med orden: "Om vi får ditt svarskort senast den 15 juni skickar vi också med en Trisslott."
(Så mycket ska vi alltså lita på sparande och försäkringsbolag, och de vet dessutom om det själva.)

Häromdagen var jag på info-möte inför Mallorcaresan och fick en taxfreekatalog i förväg. (Bara det är faktiskt lite roligt.) På sidan 3 - där de skyltar med de flottaste erbjudandena - hittar jag följande:

Balkongpaket
50 cl gin + 6 burkar tonic + 6 påsar jordnötter + 2 kortlek. Allt som behövs för en helkväll!

Jag ska resa på charter!!!

Ärligt talat: om jag hade hittat på något som liknade balkongpaketet för att ha med i någon text hade jag skämts över mitt effektsökeri.
Men som alla vet: verkligheten och Schlagerfestivalen överträffar alltid dikten.

U.J.

1 Comments:

Blogger Erik Vestin said...

"...grejen är att världen omkring oss är väldigt rolig. Hela tiden." Lysande skrivet! Helt enkelt lysande! Ska skicka den till Samulen.

1:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home