tisdag, augusti 28, 2007

Det artificiella paradiset

Fran nagonstans ovanfor palmerna hor vi ibland ljudet av fagelflockar men marken ar alldeles ren. Mojligtvis finns en liten vit skugga nagonstans pa en solstol av tyg.
Idag sag vi en insekt, det ar en av de forsta vi sett har. Enligt guideboken ska har finnas myggor, men vi har inte sett nagra.
Vattnet ar nastan fritt fran vaxter och djur men tydligen inte sa kristallklart som nagra av vara fortretade medresenarer last nagonstans.

Det ar resans fjarde dag och jag har just varit nere och badat i havet forsta gangen. Jag är som en hallänning i fjallen... Jag begriper mig inte riktigt pa det. Eller lite grann som en brittisk kolonialherre pa den gamla goda tiden. Jag gor det jag maste, resten av tiden haller jag mig undan varmen och vantar pa tidningar hemifran. (Jag skulle garna dricka sprit ocksa men det ar inte gorligt denna gang.)

Den har lilla varlden ahr sin egen rangordning, efter hudfarg och kanske aven efter utbildning.
Reseledarna ar blonda och talar svenska. Receptionisterna ar rattfärgade och talar engelska, spanska och i manga fall svenska. Staderskorna ar rattfargade och talar endast spanska (tror vi). Den enda mörkhyade man jag sett här - med undantag for en underhallare kor skurmaskin morgon och kvall vid poolen.

U.J.