torsdag, februari 05, 2009

The signs of Borås

Borås är inte bara dåligt väder, Shirley Clamp och ett kulturliv som är baserat på att få hit japanska turister. Det är också den knepiga annonseringens stad.

Jag har iochförsig intrycket att det blivit mindre striptease i stan de senaste åren men det kan ha att göra med att jag rör mig mindre i centrum sedan jag blev klar med högskolan.

Det bästa exemplet är centralt belägna Pizzeria Eldorado. (Bara namnet är roligt om man varit student hänvisad till billighetsprodukter men jag inser att "Eldorado" kan låta bra för lyckligt ovetande medelklasskunder.)
De har en skylt som de ställer ut på gatan med lite tider och priser och dylikt. På skylten återfinns också raden. "Obs. Vi har alltid bra kvalitet."
Man ska inte hacka på invandrare (för det tror jag ägaren är) som skriver mindre lyckade skyltar men det blir ännu bättre är att folk från Borås inte förstår komiken, ens när man förklarar den. (Till slut har man dragit hela ramsan:"idag är styrmannen full/idag är kaptenen nykter, "Gud hjälpe mig för den gossen men idag var han åtminstone nykter." och dragit upp det till en rätt teoretisk nivå. Det hjälper verkligen inte.)

Senaste tillskottet är tillfälligt. Vår sista centrala skivaffär går i graven. (Den har varit rätt trist, framförallt vad gäller prissättningen. Hur mycket som är skivbolagens fel - som BT säger - kan jag inte bedöma.) För att markera att man snart inte kan köpa Christer-Sjögren-tolkar-Elvis-skivor där har innehavaren satt upp stora, handskrivna plakat med texten "Sellout".

U.J.