onsdag, juni 21, 2006

EXTRA SOMMARLÄSNING!

Nu kommer sommaren: tiden då man drömmer om att läsa alla de där böckerna som man drömmer om att läsa. För en tid sedan fick jag för mig att jag skulle göra en lista på 100 böcker som jag ser fram emot att läsa och nu är den färdig.
Dessa böcker är alltså sådana som jag i något sinnestillstånd eller nykterhetsgrad varit lite sugen på att läsa, de senaste veckorna. Att ha kommit med på listan är inte något kvalitetstecken. Snarare tvärtom.
Tyvärr föll numren bort i överföringen. Eftersom jag började på listan för ett tag sedan har jag hunnit läsa två av böckerna. Dessa står i parentes.
Listan blev inte riktigt så avslöjande som jag trodde att den skulle bli. Eventuellt kommer den att följas av en lista på författarskap som jag fejkar att jag har koll på när jag nätt och jämt vet hur de stavas.

100 böcker jag av helt olika anledningar längtar efter att läsa.

Barskrapad
Sagan om Isfolket del 1.
Snabbmatslandet
Lasermannen
New Yorktrilogin
På spaning efter den tid som flytt. Första bandet
Elements of Classification
Joacim Hanssons bok om bibliotekshistoria.
The four gods of management
Fittor
sex liter luft
Hollywoodfruar
Lace (på originalspråk naturligtvis)
Den anatomiska teatern
Fantastic Four Essential 1&2
Torsk – en fisk som förändrade världen
H C Andersens samlade sagor i två band
Khmeris böcker
Alla Dilbertböcker jag kan komma över
Alla Rockyböcker jag kan komma över
Poltava
Någonting av Tomas Mann. Döden i Venedig kanske.
Satie: Rysk tennis
Kung Lear
min Beckett-biografi
Francis Villons stora testamente
I Hitlers tjänst
Kalevala och Kalevipoeg
Nibelungensången
Ormen
Bryson: Effective library management
någon ungdomsbok av Mats Wahl
Någon av Emanuelböckerna eller vad nu det där nya paret heter som Jacobsson&Olsson skriver om.
Någonting av Björn Ranelid (lånat från ett högskolebibliotek för att undgå författarpenning).
Trähästen
På västfronten intet nytt
Sjön i urskogen – En berättelse belysande det tolfte kapitlet af romarebrefvet
Kati-böckerna
Minst en lotta-bok
Molloy
No Logo
Under det rosa täcket
Dracula
Bock i Örtagård
Ljung och det andliga
Krigarnas och helgonens tid
Jarlens sekel
Ombytta roller
Boken om Blanche och Marie
Nothanger Abbey
Liv och död i antikens Rom
Långsamhetens lov
Tid att vara ensam
E=MC2
Det andra könet
Lydias hemlighet
I rosens namn
Girlfriend in i a coma eller annat av Coupland.
Rapport från en skurhink.
Rötter
Mess
(High Fidelity)
Kaparkaptenen
Något av Bourdieu
Museihistoria
Teaterhistoria
Hamsums: Victoria
Hälften har pinne
”Kvällsboken” (Den med jeansfickan på. Den heter väl så?)
En sexists bekännelser
(Flickan och skulden) En riktig våldtäcktsman
Oscar Wildes dramer och sagor
Lennarts listor
Katten blåser i silverhorn
En klass för sig
Lycksalighetens ö.
Någon av Tove Janssons vuxenböcker.
Resterande böcker i den besynnerliga tecknade serien om Oliver och Columbine.
Tredje flykthastigheten.
Fritiofs saga
En massa Beckettpjäser
Vita tänder
Den högsta kasten (har aldrig varit mindre aktuell!)
En bra bok av Strindberg
Vad nu den där uppföljaren till ”Aniara” heter nuigen.
Ideologi och strategi
Jack (åtminstone de första sidorna)
Cirkusdirektörens dotter
Diverse antologier och översikter över fantastisk litteratur (Lundvalls)
Neuromancer
Stiftelsetrilogin
Och solen har sin gång
Kroppens sällsamma liv efter döden
Böckerna om Mina och Kåge
Någonting av Slas
Boken om Brynebrinks
De tre musketörerna (oförkortad)
Jenny
Walt Disney – the dark prince of Hollywood
Emil och detektiverna.

5 Comments:

Blogger Andreas Hedberg said...

Jag räknade och fann att jag har läst 10 av de 100.

9:48 em  
Blogger Erik Westin said...

Då kunde jag inte låta bli att göra detsamma: 15! (Ev. några till, lite beroende på hur man räknar.) Döblins "Berlin Alexanderplatz" ska det väl bli när "Buddenbrooks" är klar (om 130 sidor eller så).

Alltjämt varandes ett fan av Coupland (tror jag), tycker jag dock att du ska välja "Microslavar". Den är nog lättare att acceptera, på något sätt.

10:15 em  
Blogger Erik Westin said...

Ett stycke föll visst bort. Innan "Döblins" skulle det stå ungefär: "En ambitiös lista, måste jag säga. Själv nöjer jag mig med ett par tyska saker i sommar."

10:17 em  
Blogger A said...

jag har föga förvånande bara läst fem eller sex av de nämnda (det blir dock fler om man räknar antalet böcker).

jag kan inte låta bli att hjälpa till: paret heter zeina & nalle och kvällsboken 'emmas kvällsbok'.

jag är imponerad av din lista. jag skulle nog aldrig kunna sammanställa en sådan. jag skulle visserligen kunna ta alla de där lapparna i plastfickan och klottra ner dem på ett papper, men problemet är att det antagligen står fler författarnamn än titlar. det blir inte lika charmigt.

1:10 em  
Blogger Tant röd said...

Å vilket roligt påhitt! Jag vill också göra en sån lista, det fanns f.ö. en hel del på din lista som skulle finnas även på min. Nio av dem (tror jag det blev) har jag redan betat av.

Högstadie-jaget kan verkligen rekommendera sagan om isfolket, mer tveksamt om det faller den i smaken som passerat femton. Jag tyckte de var fåniga redan då (vilket säger en del med tanke på vad mycket trams jag läste i den åldern). När det begav sig läste jag dock alla 48(!) delarna samt ytterligare kanske 15 i nån annan serie av samma tant, så nog finns det kvalitéer där ändå (haha).

Risken med att försöka läsa bara del 1 är att du blir fast i den otroligt fängslande handligen och bara måste läsa de restrerande 47... nu är du iaf varnad!

4:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home