fredag, juni 30, 2006

Fredag - dagen då veckan vänder till studier.

Nu är det ett tag sedan jag skrev igen. Egentligen är det inte så länge som det känns, men jag har börjat arbeta så veckan har varit lång. Egentligen har jag bara gått bredvid och haft väldigt bekväma arbetstider så det är inget mot hur lång nästa vecka kommer att kännas.

Nu är jag hursomhelt hemma, duschad och lyssnar på Blümchen för att känna att det är helg. I helgen ska jag roa mig med två heldagsföreläsningar om arbetsrätt och intresseorganisationer. Varför har ingen talat om för mig hur kul det är med förvaltning tidigare? (obs INTE ironi.)

När jag skrev klart listan över de hundra böckerna dröjde det naturligtvis inte länge innan det dök upp en rad titlar som egentligen skulle varit med. Jag antar att jag får börja på lista nr 2. Dels glömmer man ju alltid en lång rad och så dyker det ju faktiskt upp nya böcker, som man inte kände till för några dagar sedan. I SvD (pappersupplagan) söndagen efter midsommar fanns tex ett boktips om effektiv e-posthantering, sådant som jag med min utbildning egentlingen borde vara proffs på och naturligtvis inte har något hum om alls. Och ja: mitt liv är faktiskt inte mer stimulerande än att det ska räknas som nöjesläsning.

Listan var ju ganska ärlig i den meningen att den utgick från spontan läslusta och alltså innehåller en del obskyra saker. Som någon sorts botgöring borde jag kanske sätta ihop listan på "25 författarskap som jag fejkar att ha någon sorts koll på". Fast då är det förstås risk att jag inte kan visa mig i Linköping igen.

Nu har jag hursomhelst varit på högskolebibioteket och lånat alldelles för mycket serier och en och annan bok. Jag tog i rejält för det är kanske sista gången i sommar jag är på högskolebiblioteket. Jag är alltid upptagen på kontorstid numera och om jag räknat rätt har jag inte varit det sedan ett par veckor sommaren -01. Däremot följde jag naturligtivs inte listan särskilt noga när jag lånade, för det fanns ju annat jag också ville läsa. (Jag letade efter någon som inte fanns inne och det såg jag som ett omen.)

Just nu drömmer jag mest om att ha tid att läsa boken "Statsbyggnad" och att bokförings-leprakanen (hur stavas det på svenska?) kommer till min huvudgärd och strör en LITEN dos ekonom-stoft i mitt öra så att alla debit och kredit faller på plats.

U.J.

1 Comments:

Blogger Sofia said...

Leprechaun

8:17 fm  

Skicka en kommentar

<< Home