lördag, juli 22, 2006

Nytt köttrekord....

... sattes kanske inte av aftonbladets nyhetsradio, men nog har de haft en kreativ vecka. Igår var deras huvudnyhet på morgonen att en treåring sprungit rakt ut i en väg och blivit påkörd omedelbart.
Återigen: det där är ingen nyhet. Det är en fruktansvärd familjetragedi. Men ingen nyhet. Det berör inte mer än maximalt ett hundratal personer. Men jag är övertygad om att det egentligen hänt något viktigare som kunde varit nyttigare för mig att känna till. Dessutom tycker jag att den stackars familjen och den stackars chockade föraren ska slippa höra om sitt elände på radion.
(polmagare och journalister som läser detta får gärna komma med invändningar.)

I förrgår var deras tredjenyhet att någon gravitatinsfysiker ansåg att den globala uppvärmningen kunde botas av tillräckligt många jämfotahopp. Det rörde sig om sådan här fantastisk modern internetjournalistik som går ut på att någon hittat en hemsida och skriver lite om den. Evenemanget var worldjumpday, och nyhetsuppläsaren verkade inte ett dyft medveten om att det luktade aprilskämt lång väg. Dessutom låter ju titeln "gravitationsfysiker" misstänkt likt den fejkade disciplinen "gravitationsforskning" som figurerade under upprinnelsen till science wars...
Evenemanget behandlades förrutom det som en lokalnyhet i Eslöv av sydsvenskan. Men det var alltså det tredje viktigaste den dagen.
Jag börjar misstänka att aftonbladet är Tv3:s hemliga identitet...

I övrigt jobbar jag och pluggar och har blivit riktigt sugen på att åka till Prag igen. Skrev en rad till en utbytesstudent därifrån och som nu har återvänt dit. (De har trettioåttagrader varmt nu enligt honom. Enligt blaskorna låg det gamla värmerekordet på 34 grader så det var nog faktiskt inte riktigt 35 när vi var där senast.) Så har jag alltså fått ett mejl med innebörden "kom och hälsa på". Får väl se. Det ska frigöras en del pengar först som jag inte vet vart jag ska få ifrån.

Nu är det kokhett och jag har fortfarande inte börjat skriva klart min första hemtenta.

U.J.

2 Comments:

Blogger Andreas Hedberg said...

Jag har inga invändningar mot din kritik av Aftonbladets radiosändningar. Möjligen kan jag tycka att du slår in öppna dörrar. Vad hade man kunnat förvänta sig av en kvällstidning som gör radionyheter? Knappast djuplodande samhällsjournalistik i alla fall.

9:18 em  
Blogger Erik Westin said...

Det roligaste var nog ändå nyhetsvärderingen i Eslöv.

6:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home