onsdag, augusti 23, 2006

småtrasigt men går ändå.

Jag håller på att ta tag i BAM igen. Jag känner mig lite småseg men blir det ett bra möte i eftermiddag (när hade jag ett möte senast egentligen?) så kommer det nog kännas kul och "på g" sedan. En sammanställning har jag iallafall gjort och den tyder på att det inte är så illa. Vi har fler färdiga utställare än förra året och med lite tur och mycket silvertejp kan vi nå önskegränsen 20. Jag borde verkligen intala mig att läget är lugnt så att jag kan sköta uppsatsen istället.
Fast när det gäller uppsatsen kan jag ju alltid intala mig att jag måste få tillbaka datorn först.

Nu har jag f ö lyssnat på marschskivan jag skrev om tidigare. Var egentligen inte så speciellt, som att stå och hänga bredvid en studentorkesterfestival (min syster känner säkert igen massor av låtar). Då är inlagan, dvs reklamsidan när man fäller upp skivfodralet desto mer spännande: Där ges tips om tretton(!) andra marschskivor med ungefär samma titlar. 28 verkar vara ett magiskt tal för hur många marscher som får plats på en skiva. "28 beliebte Märsche und Soldatenlieder" är en vanlig undertitel. Jag har svårt att ta ställning till Schutspolizeis inspelning av "Der grosse Zapfenstreich" - det stora taptot (med facklor och fanor på omslaget). Bäst är annars den med kängor på respektive Die Bückeburger Jägers "Marschmusik im grünen Rock". När jag gick i skolan betydde "Rock" "kjol" men det kan tydligen tolkas vidare och även betyda "vapenrock" el dyl. Kanske syftar det helt enkelt på det där kjolartade tygsjoket över höfterna som en vapenrock ger.
Jag borde egentligen sätta in en bild på det men väntar återigen tills jag blivit hajare på kameran.

Vinyl är f ö ett fantastiskt material. Igår spelade jag en singel som var sprucken. Det går knappast med vare sig cd eller usb-minne. Visserligen gick det bara att spela den på a-sidan. Jag antar att sprickan var hoptryckt på så sätt att b-sidan fick spelas "i uppförsbacke"och det är kanske svårt. Någon dag kanske jag tar mod till mig och trycker till den så jag kan höra b-sidan istället.

U.J.