tisdag, augusti 15, 2006

kul saker

Idag har jag inte jobbat. Och jag tänker inte göra det på några dagar till. Jag har rentav formellt slutat - igen. Numera är jag bara heltidsstuderande som driver omkring och tentapluggar emellanåt.
Åsså är jag i Göteborg på helgerna. Bortsett från att där finns maratonlöpare som blockerar trafiken är det alltid trevligt. Man ser en del kul saker som inte finns i Hässleholmen.

På vägen hem när man går genom Nils Erikssonterminalen kan man tex se affischerna som upplyser oss om att "Superman returns meal" (kan innehålla spår av kryptonit) - jag trodde inte att de fanns i verkligheten! Så dålig engelska har man väl bara i Sverige? Men det var ju Burger King och de har väl knappast unika sådana kampanjer här eller? Fascinerande och i andra lägen kunde jag varit frestad men det Stålmannen ratar är inte gott nog åt mig.

Säljer alla Sibylla-kiosker milkshake nuförtiden eller är det en lokal specialitet? 7:ans Sibylla på Vasagatan stoltserar hursomhelst med 20 smaker inklusive punschsmak - det måste bero på att de ligger granne med Handels. Hursomhelst är punsch-shake gott och närande och ett givet sätt att fira en avklarad tenta på.

Åsså har jag köpt en skiva med tennsoldater på: Preussens Gloria - Bekannte deutsche Musikkorps spielen beliebte Märsche. (ung: Preussens ära - kända tyska musik-korps spelar älskade marscher dvs Tysk marschmusik i våra hjärtan). Egentligen hade det varir en perfekt present till the man formerly known as Australiensaren från Laholm men jag tror inte han har någon LP-spelare och dessutom vill jag nog ha den själv...

Idag har jag som sagt mest drivit omkring, trots ett ganska ambitiöst schema. En ny ocean av tid ligger framför mig då jag bara ska ägna mig åt studier och därför tror att jag har tid med annat också. Framförallt skulle jag vilja skriva något ganska snart. Ett ögonblick när jag låg och bläddrade i Fantasin ikväll slog det mig att jag skulle vilja ha med något i nästa nummer men jag vet inte vad. Jag vet inte om jag skrivit något som passar och platsar. Jag skulle gärna kunna vara sådär rätt arg som Therese Bohman när hon skriver att DN är en borgarblaska. Jag kan hålla med när jag läser det men jag skulle aldrig kunna skriva det själv. Jag tycker om DN. Det är nog min bakgrunds fel. Är man uppvuxen med Ulricehamns tidning där kulturbevakningen bestod av en sida då och då som rapporterade att ett bluesband spelat på Harrys så är det svårt att inte bli förälskad när man flyttat in i sin studentkorridor och det varje dag kommer dit en ny tidning med en särskild kulturdel.
Och DN ska behöva göra bort sig något kapitalt för att jag ska nyktra till igen. Tyvärr.

U.J.

1 Comments:

Blogger Tant röd said...

Så dålig engelska har man väl bara i Sverige? Svar: Nej!
http://www.engrish.com/

12:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home