onsdag, augusti 16, 2006

tv i e-rymden...

Webb-tv måste vara informationsålderns mest överreklamerade produkt (möjligtvis vid sidan av mobiltelefonen). Jag talar då om sådant som tidningarna skyltar med och inte om möjligheten att tanka ned riktiga tv-program för det vet jag inget om.
Bortsett från att den uppenbara anledningen till att de flesta inslag är just webb-tv består av att de är för dåliga för att visas på riktig tv bygger det på en överskattning av mottagarens utrustning och tålamod.
Häromdagen läste jag gp och fick ett tips om att Johanna Thydell gjort en "Författarskola". Inget vidare originellt med det i sig men nu när jag satt hemma och studieflyktade tänkte jag att jag kunde kika lite. Jag tycker bra om "I taket lyser stjärnorna" så det kunde vara intressant att se vad hon hade att säga om ordkonsten.
Nu visade det sig vara webb-tv. I sig inget fel i det. Thydell gjorde ett bra sommar-program och det är sympatiskt med Stockholmsförfattare som fortfarande talar Värnamo-dialekt.
Så jag klickade på play och insåg haken. Det laddar någon minut. Man ser 3-4 sekunder. bilden fryses. Det laddar några sekunder. Man ser några sekunder till (avbrotten kommer alltid mitt i en mening, gärna mitt i ett ord). Det laddar några sekunder till osv. Efter att ha sett de första 15 sekunderna och fortfarande inte ha kommit igenom inledningen lackar man, stänger av ljudet och går och sorterar tvätt medan man låter filmen gå ett par gånger. Sedan är resultatet lite uthärdligare.
(Det ska tilläggas att det visserligen är en ganska långsam bredbandsuppkoppling, men ändock en uppkoppling och datorn ifråga är bara något år gammal.)
När jag väl sitter och kollar visar det sig också att jag inte har tålamod att följa ens det färdiga resultatet. Hade jag haft en tv-soffa hade jag nog sjunkit ned och diggat men nu villl jag snabbspola och ögna. Skrivbordsstolen och möjligheten att lägga patiens under tiden gör mig otålig.
Jag och det mediet har en bra bit kvar att närma oss varann.

U.J.