söndag, oktober 01, 2006

Rösta!

Om jag inte rycker upp mig mycket snart kommer det här att bli en sådan där eländesdag då inget händer. Jag kan inte låta bli att tycka att det är orättvist att det finns andra studenter som kan äta frukost klockan tolv medan jag får improduktiv ångest för att klockan är elva och jag fortfarande inte gjort något nyttigt. Jag kan faktiskt få improduktiv ångest av att klockan är nio och jag inte har ätit färdigt min frukost.

Jag har pratat för mig själv länge, åtminstone i enrum. Jag började med det under högstadiet i takt med att jag blev alltmer ensam. (Det vände lite grann mot gymnasiet.) Då brukade jag mumla saker mot toalettspegeln, i regel peppande - för jag tyckte att jag hade mycket att göra - av typen "Nu gäller det att jag skärper mig, nu ska jag göra det här och sedan ikväll det där andra".

Sedan har fantasi och fakta blandats i mina monologer. De senaste dagarna känns det dock som om de har blivit allt underligare. De betyder allt oftare någonting jag inte menar eller anspelar på något som hände för tio år sedan men som av någon anledning dyker upp i minnet.
I dagarna får jag veta vilken uppsats jag ska opponera på om en dryg vecka. Det ska bli skönt och nyttigt att få vända sin destruktivitet mot någon annan än mig själv. (Även om jag är rädd att jag kommer att få opponera på bibliometriuppsatsen som är förutspådd ett VG.)

Dagens viktigaste fråga är iallafall att alla lämnar sina namn på http://www.kufim.se/namnlista.php

Inte därför att jag följer så många av de programmen slaviskt eller är övertygad om att SVTs satsning kommer att flurka -vilket den säkert kommer att göra - utan för att jag är trött på att klumpas ihop med andra ungdomar som bara vill ha förströelse. Som någon uttryckte det i radio nyss: Det finns tillräckligt mycket underhållning som det är.

Dessutom: det är en dödssynd att säga att man vill att allt ska vara som det är men jag vill faktiskt ha kvar p1 så oförändrat som möjligt. Det är ett medium man kan slå på närsomhelst och veta att därute i etern förs en någorlunda saklig diskussion om ett ämne som är utanonserat i förväg och är angeläget. Det är banne mig unikt. Jag avskyr medier utan tablå.
(Naturligtvis finns det en solfläck: när det blir "Ring p1" skriker man, springer tvärs över rummet och slår av radion. Men då slipper man åtmistone fastna vid radion.)

Så markera att ni inte är en del av fårskocken och plita ned ert namn.

U.J.