fredag, november 16, 2007

Allt man kan önska sig

Jag är ju en dålig nätshoppare men ibland tittar jag iallafall in på Ginza. De har visst någon box-kampanj nu och jag lade en stund igår på att ögna igenom utbudet.
Det var lite berusande. Och en svår frestelse.
Där fanns boxar med Stålmannen IV, den bra Zorro-serien och jag vet inte allt. Och allt sådär lagom i pris att jag nog skulle ha råd med det om jag fick jobb eller skrev en extra artikel.

Och jag måste försöka skjuta det ifrån mig. När skulle jag se på dem? Jag som är så dålig på att se på film i vanliga fall. Det blir inte direkt lättare av att det här är sådan film som jag får se ensam och himla mycket ensamtid har jag inte. Det skulle faktiskt krävas en stor förändring av mitt liv (som en allvarlig olycka med vidhängande sjukpension eller liknande) för att det skulle vara lönt för mig att äga sådana här saker. Och det vill jag faktiskt inte.

Det moderna livet kännetecknas av att vi kan få allt vi pekar på, och den moderna insikten är att vi i regel inte har någon nytta av det.

U.J.