måndag, februari 09, 2009

En tävlingstrend

Nu måste alla artiklar före avslutandet av tredje meningen innehålla frasen "i finanskrisens spår" (eller motsvarande) men den här gången passar det rätt bra.

I finanskrisens spår ser vi nu en medietrend (ok. ska man vara ärlig är det en Aftonbladet-trend): Tävlingar utan vinster.

Det första jag iakttog var STORA Bloggpriset. Jag vet inte vad det finns för bloggpriser som det är större än men det bestod hursomhelst av att få sitt namn tryckt i Aftonbladet och ett diplom att hänga på väggen. Om man ser till att rätt många av bloggarna troligen hade fler besökare än STORA Bloggprisets hemsida så var det alltså Aftonbladet som fick ära på bloggarnas bekostnad istället för tvärtom.

Nu är det priset utdelat. Dags för nästa: BOK-SM. (Av någon anledning flyttad till kultursidan på Aftonbladets webbplats.) Det hela är ett samarbete mellan Aftonbladet, Piratförlaget och Piratförlagets plantskola Kapitel 1. Tävlingsförfarandet består i att man laddar upp sin byrålådsvärmare på Kapitel 1. Vinsten: ett förlagskontrakt. Det vill säga precis samma sak som man vinner om man skickar in ett tillräckligt bra manus till ett någorlunda lyhört förlag (som möjligen kan vara Piratförlaget). Visserligen utlovas det att man får bli kollega med Martina Haag och att man ska få sitt kontrakt i samband med en gala i Globen men jag har ändå rätt svårt att fatta grejen.

BOK-SM för dock två roliga saker med sig. Först och främst får man skrivtips av Jan Guillou och de handlar inte riktigt om det gamla vanliga. Han tipsar istället om att man inte ska skriva om skilsmässor för sånt är det ingen som ger ut.
Sedan är Dagens fråga i Aftonbladet "Drömmer du om att skriva en bok". När jag skriver detta har 6 183 personer svarat och 64,5 procent har svarat ja. Det är en vacker liten bild av vårt samhälle.
(Nej, det är ingen vetenskaplig undersökning och ja-sägare besvarar givetvis frågan i högre utsträckning men proportionerna var faktiskt desamma i morses innan BOK-SM var en fråga för kultursidan.)

Om det här sättet att ordna tävlingar sprider sig kan vi se fram emot lokala lotterier där priset består i att få gå och handla i de vanliga lokala affärerna till det ordinarie lokala priset.

U.J.