måndag, augusti 30, 2010

Dagsfragment

Några av dagens händelser:

* Rivit årets bästa utställning och packat ned den i stora lårar. Det tog en halvtimme, att jämföra med halvdagen den tog att montera.
* Ätit paj tre gånger: första gången som tack för hjälpen med utställningen, andra gången som tack för lite annan avlastning och tredje gången av gammal vana.
*Faktiskt nästan lyckats säga nej till ett extrapass i morgon. Kryss i taket. I gengäld får jag nog jobba på lördag istället.
*Noterat att curlingsäsongen är igång. Jag tycker det är en dålig idé att skriva in skolk i betyg men kanske kunde högskolorna införa en rad i examensbeviset som informerat om att studenten låtit sina föräldrar skaka fram kurslitteraturen.
*Fått en gedigen komplimang för en skjorta som jag glömt i vilken second handaffär jag köpt.
*Lyckats imponera på mina kollegor och skämmas som en hund, allt med samma tyska-färdigheter.
*Läsa Roy Andersson och återigen må rätt dåligt. Det är en bra bok men jag upplever alltmer en känsla av fångenskap i samhället. Jag är nedslagen och inkastad i ett låst tåg som rör sig åt ett annat håll än jag vill i hundratals kilometer i timmen. Alla försök att kommunicera med lokförare och tågvärd är verkningslösa: klart det inte går att växla om eller vända. Man kan ju inte vända utvecklingen. Och det vet väl vem som helst att den naturliga riktningen är söderut. Vem som helst kan ju se på kartan att det är nedförsbacke!
Giv mig en vettig rörelse som kan erbjuda ett alternativ till det här eländet. Den måste strikt räknat inte vara vänster men högern verkar överhuvudtaget inte intresserade av att vara goda.
*Jobbat kl 8-19 dvs ungefär som vanligt.
* Fått veta att några vänliga människor ska komma hit på onsdag för att spraya vårt hem med något som ska ta död på diverse små kryp som jag strängt taget inte ens är helt säker på att de existerar. Förhoppningsvis måste vi inte packa ned allt vi äger och förhoppningsvis kan vi fortfarande äta maten i skafferiet efteråt.

U.J.

1 Comments:

Blogger Erik Vestin said...

Det här med Roy Andersson och hopp om samhället vill jag gärna försöka bistå med vid bokmässan. Om du vill ha en bok som ger lite mer hopp, om än kanske främst åt socialdemokrater som jag, så kan jag rekommendera Anders Nilssons och Örjan Nyströms "Reformismens möjligheter". En ledtråd: saker och ting har inte gått så åt helvete med välfärdsstaten som man tror på kultursidorna.

11:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home