måndag, december 18, 2006

Helgen som gick

Åsså var man hemma igen och den här gången tänker jag inte åka någonstans förrän på fredag, då det tydligen är jul. Det lär bli magert med bloggande den närmaste tiden. Jag har börjat jobba igen. När jag skrev att jag hade fyra dagar att göra jul räknade jag inte med att jag skulle gå bredvid också, så det där fick jag klara av på två dagar i helgen. Gick hyggligt men ledde knappast till den rejäla omorganisation och ( i viss mån) gallring bland papper och prylar som skulle behövas.

Hursomhelst var det en bra helg. Jag har fällt en gran och spikat fast en husknut och bakat pepparkakor. Och städat. Och så var det trevligt att träffa husfolket.

Nu har jag slutligen bitit ihop och flyttat arvepengar så att hyran kan bli betald ivår också men just nu ser det bra ut för det blir många dagar med småjobb framöver, har just fått ett litet extraknäck med att sitta och registrera folk på högskolan i några dagar också. Sedan har jag åtminstone jobbat in så jag har råd med min första avbetalning till CSN, och så kanske ett simhallskort också.
Pengar pengar pengar, tänkte Stjärn-Jerry, alltid en massa pengar....

Och någonstans där borta skymtar en alldeles tom planeringskalender. Jag bläddrade lite nu i eftermiddags då jag väntade på mitt anställningsbevis och ser att om en månad blir det fler och fler snövita dagar. Och då är egentligen bara vad man skulle kunna kalla "dumma" grejor som står i almanackan tills dess. Jag har ju ibland skiljt mellan "intelligenta" och "dumma" engagemang då ett "intelligent" engagemang är något som kräver förberedelser och kanske efterarbete medan ett "dumt" engagemang möjligen kräver ett ombyte och en dusch. Kort sagt: det är ju betydligt mindre krävande om det står att jag ska jobba en kväll än om jag ska lämna in en hemtenta.
Men visst finns det saker att göra. Det finns alltid saker att göra. Femton rödryggar ligger i klädkammaren och väntar på mig. Om en och en halv månad ska artikeln vara klar. Och ungefär samtidigt vore det trevligt om man kunde få den där ettpoängaren i filosofi färdig....

Det börjar hursomhelts kännas som om det blir jul i år också. Jag tvivlade länge den här gången men det verkar bli av nu också. Det är ett litet under varje år.

Nu kommer jag nog ha fullt upp med att tänka ut och handla julklappar, jobba och fixa in det sista med uppsatsen (MÅTTE SEMSEK jobba på torsdag också!) så därför ser det ut som att jag ger min hypotetiske läsare jullov.

Gul Jod.

U.J.