fredag, december 29, 2006

Rätt och fel

Rätt sak till fel person, visst är det så det är?

Om inte annat tänker jag mycket på möjliga misslyckade julklappar när jag julhandlar. Det är som om listan på mottagare ständigt rullar i huvudet medan blicken far över hyllorna och just som man får syn på Älskade sånger med Christer Sjögren eller Absolut Hårdrock ligger alltid fel namn överst i hjärnan. Och man fantiserar om vilken absurd stämning det skulle bli när paketet öppnades.

Årets Rätt sak till fel person står nog jobbet för, det äldre av dem. Årets firmajulklapp bestod av en massa schampo, body lotion (!) och tvål som någon varit och lagt närmare 300 pix för på Life. Kanske en ganska bra allroundpresent i vanliga fall till vanligt folk men jag har ju hela året fått freda mig mot nya tvålsorter och kämpa för att då och då få använda lite hederlig tråk-tvål. (Jag fattar inte vitsen. Vore det inte för att en frisör en gång påstod att jag hade känslig hårbotten skulle jag tvätta håret med såpa.) Varför är alla ute efter att tvåla till mig? Jag kan inte lukta något vidare.
Det kommer långt tid att göra åt den här presenten och det finns väl inget som tyder på att lush-produkterna kommer att välla in långsammare. Snåljåpen i mig tycker om det men mitt överjag ser just nu mest slöseri och förvaringsbekymmer.

I kategorin Pärlor för svin (som kategorin Rätt sak till fel person också kan kallas) har lilla jag erbjudits två veckors assistentjobb i höst - på Mall-åkra! Proffessionell södern-resenär - Jag?
Samtidigt skulle det kunna ge en extra avbetalning till CSN och jag har ju tänkt tanken på att jag borde kolla om jag fortfarande har tråkigt på solresor och nu kan jag ju testa med en hyfsad ursäkt.
Det lutar åt att jag säger ja med några inskränkningar, men först ska jag kolla in lite datum för bokmässor och liknande.
Inskräkningarna är:
Jag kommer inte att supa.
Jag kommer inte att dansa.
Jag kommer inte att sola.

Funderar på att trycka upp en knapp eller liknande med den sloganen. Känns som en bra utgångspunkt för två veckors solresa.

Förresten har jag just avslutat den andra proletärveckan. Försäkringskassan är färdigstädad för iår. Nu borde jag bara försöka få något vettigt gjort.

Om jag inte hinner skriva något mer till min hypotetiske läsare önskar jag vederbörande ett gott nytt år.

U.J.