onsdag, februari 07, 2007

Anomali

Ibland händer det. När man flängt färdigt med det akutaste vet man plötsligt inte vad man ska göra. Visst finns det alltid en massa saker att göra men någon gång emellanåt är det inte akut, eller intressant, eller viktigt.
Jag antar att jag håller på att tända av från Ester-trippen. Jag har ju faktiskt levt med projektet i någon månad nu och när man var trött och inte viste riktigt vad man skulle göra så kunde man ju alltid slösurfa på ERL-sidor för att kanske snappa upp något. Nu är det inte "jobb" längre. (Dessutom blir det tråkigt i längden för de drivs av människor som har mer liv än jag och därför uppdateras de inte så ofta.)
Artikeln är ju inte riktigt klar heller för den delen. Men jag väntar på tyckanden från några olika håll. Jag känner mig ganska bakfull på det.
I morgon blir det BHS-fika. Kanske rentav två gånger. Jag har jobbat sågott som hela dagen idag för att kunna komma iväg tidigt i morgon och på fredag. (Städning är en tämligen värdelös bransch sett till arbetstids- och lönevillkor. Eller åtminstone så länge man jämför det med annat. Om man däremot erkänner att det är fråga om ackordslön är det möjligt att det är hyggligt. Men en massa mer lön får jag alltså inte för att jag jobbar ett par timmar längre. Det är bara en kalkyl från min sida om tid som kan sparas in till ett bättre tillfälle.)

Vad blir nästa projekt? Herregud, jag vet inte. Och de bra projekten känns sådär typiskt inaktuella. Men jag antar att jag bör söka några jobb. Och så måste jag läsa många tunga böcker de närmaste veckorna för att avgifta mig från Lotta-perioden. Just nu läser jag Hamsums "Victoria" och genomför ett litet experiment: Jag läser ett kapitel varje kväll, varken mer eller mindre. Otroligt vuxet. I regel har jag glömt finliret i handlingen varje gång jag börjar. Men jag tror faktiskt aldrig att jag läst en hel bok på det sättet. (Den här är tackochlov ganska tunn. Den är 150 sidor och 13 kapitel. Den bör vara klar någon gång nästa helg.)

Jag skulle ju om inte annat kunna skriva ihop min planerade jul-och-nyårsspecial, för den har ni väl alla gått och väntat på...?

U.J.