onsdag, februari 07, 2007

En av dessa listor...

Jag blev lite hängig av det där jag skrev nyss om att jag inte vet vad jag vill så jag satte mig att skriva en lista för det brukar jag åtminstone lyckas med, och så hjälper det tankarna.
En del saker riktigt svider att skriva dit, för att det försummats och måste skötas, som slutstädningen av BAM och kursen i webbprogrammering.
Och andra saker blir jag trött på mig själv av, som rubriken "resande".
Jag tror jag inbillar mig att jag kommer företa en eller ett par resor under våren. Jag vill gärna och tycker nog åtminstone i princip att jag har förtjänat det. Gång på gång mutar jag mig själv. I slutet av min proletärjul dök det upp möjlighet att jobba helhelg som assistent. Eftersom det är en synd att tacka nej till arbete högg jag direkt men tänkte "om jag får de här passen ska jag banne mig göra något roligt för en del av lönen sedan". Jag fick passen men något roligt blir det inte minsann. Jag bara lovar och lovar.
Mitt liv är verkligen ingen uppbygglig bok. I lättare ungdomsböcker (typ Lotta eftersom hon är överallt just nu) finns det alltid ett önskeprojekt, en grammofon att spara till eller en resa att göra. Jag gör aldrig så. Mina pengar rinner bara sakta in på kontot, är med mig ett litet tag och rinner sedan sakta ut igen och omvandlas till makaroner och hyra. Mitt liv kan inte användas för att få ungdomar att vilja arbeta. Om jag skulle behöva motivera någon till att arbeta skulle jag väl säga något i stil med "Det är klart du ska jobba. Förr eller senare kommer du väl att behöva ladda busskortet."
Jag tror rentav att om jag vann en halv miljon på någon lott som jag inte har köpt och fick frågan vad jag skulle göra för dem skulle det sanningsenliga svaret nog bli:
- Tja, det blir väl att göra en inbetalning till CSN. Och resten går nog åt. Inte ens Hässleholmen är det ju gratis att bo i.

U.J.