tisdag, november 20, 2007

Krasslig men funkis

Idag har jag haft ont i huvudet efter ett par dagars rumlande (igår var vi tex ute på en sjutimmarsprommenad och köpte en mössa) och därför hållit mig inomhus och läst Happy Sally, som jag varit på väg att läsa sedan våren 2004.

Och så har jag hört på kulturprogram för ungdom efter tips från fantasin. Det var rätt olidligt. Jag är tydligen inte van vid glättiga kanaler som p3 längre. Programledaren säger rätt bekanta och något ansträngda (om än säkert ärliga) saker som:
-Kultur kan förändra ditt liiiiv men det är många som inte bryyyr sig.
Sedan blir det intervju med någon bloggare i en minut och sedan spelar de en låt av Melody Club.
(Jag är ovan vid musikprogram som spelar hela låtar. Jag lyssnar egentligen bara på Spanarna numera - medan jag stryker - och ser mest musik som något som ger programledarna en minut till att dra efter andan och byta papper.)

Programmet handlar mest om folk under 20 år men även gamlingar som Johanna Thydell (som den senaste veckan, liksom jag har fyllt 27 år) får vara med och inspirera.
Och så fantasin, som är anledningen till att jag lyssnar. Och det är kul att höra dem och de gör väl bra ifrån sig, även om de får tidningen att verka som någon sorts ungdomsprojekt, vilket jag aldrig uppfattat det som. Det viktigaste när man startar en tidskrift verkar hursomhelst vara att registrera en studiecirkel för då får man flis att trycka för.
Säkert mycket sant och jag känner ju folk som kommit på liknande trick. Samtidigt undrar jag lite hur det är att vara studiecirkelstödsfördelare nuförtiden.

Och så borde jag nog bli lite sur på mig för att jag gnäller på folk på radio istället för att åstadkomma någonting själv. Varför gör jag inget?
När jag skriver min självbiografi kommer jag säkert att vara rasande på mig själv när jag skriver om den här perioden. Jag har ju tid och någon sorts legitimitet. Varför går jag bara inte upp klockan fem på morgonen och sätter mig och skriver den stora romanen? Istället för att gå upp klockan halv sju och sätta på gröt?

Mitt eget svar är att det beror på att jag inte lyckats frigöra mig från gamla projekt som inte känns angelägna längre men ändå blockerar mig eftersom de tynger samvetet. Det börjar nog bli dags att göra slut på det nu.

U.J.