måndag, februari 04, 2008

Fantasi-litteratur på marsch

Jag noterar med glädje att ännu en i fantasin-gänget ska debutera. Jessica Schiefauer kommer vad det lider ge ut en ungdomsbok på Bonniers. Jag ser fram emot att få veta mer om den och läsa den. Jag mottar beskedet med kluvna (men mest positiva) känslor för det innebär att jag förlorar ett av mina favorit-gnällobjekt.
(Det är svårt det där. Jag vill verkligen unna fantasinfolket att vara sådär antijante och ha sådär supergott självförtroende men ibland vill jag bara skrika åt sådana människor:
- Shut up and write!
För man vet faktiskt inte om man är författare förrän det är försent att göra något åt saken.)

U.J.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Det är jag, Jessica. Det är väldigt intressant, det där du skriver om "Shut up and write". För det stämmer ju, det är ju det som är grunden i allt om man nu ska vara en så kallad författare. Jag tror att Fantasin är (förutom ett literärt forum och en plats att vara lite galen på offentligt) en sorts "snygg-spegel" för mig: Som redaktör kan jag se mig i den, känna att jag FINNS, att mina ord HÖRS, på samma sätt som dina ord finns och hörs på din blogg. Och det stärker mig, det ger mig utrymmet att hälla upp min kaffekopp, lägga favvo-CDn i spelaren och hålla käften och skriva. Två sidor av samma bekräftelsekrävande personlighet, således.
För övrigt ska jag med stort nöje läsa din Törnrosa-essä ikväll! Jag har precis beställt Angela Carters sago-samling, längtar ihjäl mig efter den. När jag skrev en uppsats om Carter för några år sedan hittade jag en bok som heter "Spinning Straw into Gold: What Fairy Tales Reveal About the Transformations in a Woman's Life" av Joan Gould. Sedan dess har sagogenren inte velat lämna mig ifred...
/Jessica S

2:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home