torsdag, december 13, 2007

Polisongernas hemlighet!

Om jag förstått saken rätt och om far har rätt är det den här serien som var orsak till att alla, även de någorlunda prydliga pojkarna, hade polisonger på 70-talet.
Se och njut av den spejsade vinjetten och spana in den blonda killen i vitt som dyker upp i början av klippet (och kommer tillbaka mot slutet). Det är kapten James Onedin, som serien har sitt namn efter och även om alla män i serien tycks ha polisonger var det förmodligen hans karismas fel att det gick som det gick.

Lustigt, när jag fick höra talas om influenserna från Onedinlinjen tänkte jag mig kapten Onedin som någon i mörk uniform (han skulle nog vara ångbåtskapten, tror jag) med mörka, välvårdade polisonger och som fattade drastiska och impopulära men nödvändiga beslut i kritiska situationer. Så var det tydligen inte, men så såg ju folk inte ut på 1970-talet heller.

Jag blir inte riktigt klok på i vilken ordning epokerna och tv-serien inspirerat varann. Jag tänkte mig först att serien var en kostymfilm med ibsenskt skäggmode (jag placerade den ju något senare i tiden) och att den tidens utseende inspirerade den tittande ungdomen. Nu är jag mer inne på att BBC genom serien kommunicerade ett mode som redan fanns i England men som på detta sätt nådde Sverige.
Vem vet.

U.J.