torsdag, december 06, 2007

Vår tids språk

och så har jag gått förbi löpsedlar igen. En ständig källa till skräck och njutning.
Dagens ironipoäng tilldelas expressen(?) som idag kläckt följande pärla:
Häng med från början - Andra Morden i Midsommer-filmen med dagens tidning.
Jag kan bara komma på ett sätt de kunde formulerat det bättre på: Loser!

Man kan tycka vad man vill om den här etiketteringen där Hr Ulveus blir Abba-Björn och Lasse Brandeby Lets-dance-Lasse. (Själv väntar jag på att vår ärkebiskop blir Svenskakyrkan-Anders och att Håkan blir Håkan Hellström-Håkan.) Man måste dock medge att ordet "Bonde-sveket" är en pärla. Allt om Bondesveket lovar Aftonbladet.
Ett ord som är både klingande och märgfullt på samma gång. Men det låter lite som en historieromantisk pjäs eller en debattartikel från Djurens rätt. "Bondesvek: LRF lovade större burar åt hönsen" typ.
Och tillnamnet Bonn-Anders låter som ett passande kändisepitet.

När jag såg de här rubrikerna tänkte jag att den roman som blir den stora romanen om livet här just nu lär innehålla många löpsedlar, men jag tänkte snart om tack vare Stupido. I något sammanhang, jag tror att det var i en artikel om när Hyland skulle genomföra arbetsbyte i kärnfamiljen, återges en löpsedel från sextiotalet. Huvudrubriken är Hyland talar ut eller något i den stilen men det intressantaste är den mindre rubriken längst ned på sidan där det står:
Föräldragräl kan göra ditt barn homosexuellt!

Inget nytt under solen.

U.J.