lördag, februari 21, 2009

Husmorssemester

Idag har jag varit stadgad karl i sju år. Om uppskattningsvis en månad kommer jag att ha varit i mitt förhållande i en fjärdedel av min livstid. Tidens flykt upphör aldrig att fascinera.

Firandet avlöpte dock igår. Idag är den väna på utbildningsdag och jag avnjuter en stilla dag med hemmets sysslor.

Saker på att-göra-listan:
• Baka två sorters bröd
• Fixa teaterbiljetter till öppen repetition (=gratis kultur för fattiga)
• Stordisk efter gårdagens svirande
• Skicka in en blankett till a-kassan
• Ta tag i en försummad kurs
• Skriva en – eller rättare sagt tre – roman(er)
• Söka jobb, helst två stycken.
• Städa
• Koka ihop lite godis till morgondagens rummy. (Troligen mintkyssar)
• Ordna några kvarvarande Isländska formaliteter
• Ta tag i diverse försummade kontakter.
• Sömnadsarbete: laga ett par byxor och ett par handskar
• Bara vara
Parallellt med detta: konsumera så mycket P1 och Gerhard-kupletter som det bara är möjligt.

Rimligtvis kommer det att gå åt skogen. Det har faktiskt redan gjort det. Visserligen har jag fyra limpor i ugnen och en deg till på jäsning och har diskat ganska mycket men några biljetter blev det inte. Jag var visserligen där bara någon timme efter att biblioteket (och biljettsläppet) öppnat men det visade sig vara tio minuter för sent för att få de sista biljetterna. Det är naturligtvis glädjande att boråsarna är så intresserade av kultur. (Eller att de bara är så bängsnåla som man tror.) Jag tror föresten att det är ganska smart marknadsföring, som säkert märks i ökat tryck på de betalande biljetterna också. Blev själv mer benägen att köpa biljett nu, men det har jag inte råd med så därav blir intet.

Fick hursomhelst en promenad och faktiskt en liten naturupplevelse på vägen hem. Det gick en häger i diket och det har jag inte sett någon tidigare. Inte i ett dike i Borås i alla fall.

Tid att jaga vidare. När jag söker jobb försöker jag framstå som välplanerad och effektiv och man måste ju leva upp till sin självbild.

U.J.

1 Comments:

Blogger Erik Vestin said...

Grattis till er!

4:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home