måndag, februari 16, 2009

Jobbsök och proffssökare

Nu har jag sökt ett mediajobb igen. Och jag undrar fortfarande hur fanken journalister bär sig åt när de söker jobb. De ska ju bevisa att de kan skriva snärtigt och roligt och spännande och medryckande och någon mer tröstlöst genre att bevisa det i än ansökningsbrevet har jag svårt att komma på.

Det måste vara snäppet värre än att tillsätta till exempel förläggare. De måste ju bara känna igen kvalitet när de ser den.

Jag har sneglat lite på ett utannonserat skribentjobb från cvfabriken som verkar vara någon sorts marknadsföring. Man ska hjälpa folk med deras cv, förstå "vad som krävs för att effektivt sälja in en person och få denna att sticka ut, bland i många fall hundratals ansökningshandlingar".
Det slår sig att det faktum att man söker ett sådant jobb bevisar att man inte är behörig. Åtminstone skulle det göra det i mitt fall.

Det är knepiga tider och coacherna skär guld med täljkniv. En del av dem är hyggliga människor som gör vad de kan för att hjälpa andra - jag har själv en i bekantskapskretsen - andra är mer eller mindre charlataner. Man ska kanske inte klandra dem, för det är en underlig bransch, nästan lika konstig som att söka jobb.
Ansökningarna till en viss högskolas nyinrättade tjänst som karriärcoach lär förresten ha varit under all kritik.

U.J.